Omilii si adnotari la Exod
Origen ne invita, in omiliile acestui volum, sa parcurgem impreuna drumul de la sclavie la libertate, asa cum este el inteles in cel de-al doilea tratat al Bibliei, Exodul. Actul interpretarii devine astfel participare, iar Exodul, considera exegetul crestin, este vocatia fiecarui individ: fiecare dintre noi este o fiinta aflata in ?exod?. Observarea propriei situari, in impropriu, este simultana reorientarii: cititorul este invitat de exeget sa-si regaseasca ?locul propriu?. Doar aceasta relocare va putea livra sens, doar acest ?exod? va preda semnificatia corecta a unui faimos (si controversat) pasaj biblic, adnotat de catre Origen in acest volum, cel privitor la ?incremenirea?, prin actiune divina, a inimii Faraonului.
Origen (c. 185-254) s-a nascut in Alexandria. A profesat filologia, a audiat cursuri de filosofie in capitala Egiptului, centru cultural important al vremii.
Renunta la cariera profana si se dedica instructiei religioase si culturale a candidatilor la botez intr-o ?scoala catehetica?. Devine renumit pentru eruditia sa, dar si pentru dedicarea fata de Logosul divin.
Calatoreste mult, vizitind comunitatile crestine din Imperiu. Hirotonit preot in afara Egiptului, este silit sa paraseasca Alexandria si sa se stabileasca in Cezareea Palestinei.
Aici intemeiaza o alta ?scoala?, ce isi propune ca scop asumarea unui crestinism activ, educat, urban.
Participa la dispute teologice, unde este apreciat pentru agilitatea sa teologica.
Moare la putin timp dupa ce, cu ocazia unei persecutii anticrestine, este inchis si torturat. Opera origeniana, reputata a fi cea mai ampla din intreaga literatura antica, a supravietuit doar in parte. Mai mult, majoritatea textelor origeniene este disponibila astazi doar in traducere latina. Reprezentativa pentru situatia operei origeniene este faimoasa lucrare Despre principii, transmisa doar in ultima sa treime in originalul elin.