Cartea ?Viata si semn? a fost elaborata ?ntre 1984-1988. Continutul ei venea dintr-o zona de tacere si raspundea unei mari nevoi de sacru.
Am vrut ca, ?n aceste pagini, sa grupez, sub forma unui jurnal initiatic, ?nsemnari din practica personala si sa atest nume de personalitati spirituale din spatiul carpatic.
Am vrut sa dau o imagine despre lucrul tainic rom?nesc din acesti ani, lucru ce propunea o ?Cale?. ?Curentul subteran?.
Voi spune ca, ?n anii dictaturii, a existat la noi un curent sapiential subteran, format din vechii g?nditori, mistici ascunsi, si noii cautatori ai ?ntelepciunii.
Lucrul spiritual, curmat ?n deceniul sase, s-a facut partial vizibil ?n deceniile sapte si opt. Existau cercuri de practici sapientiale tolerate de centralismul politic, cercuri tinute sub ochi, controlate inhibant de Centru, dar ?ngaduite. Existau cercuri de practici orientate si, ?n munti, existau putinii isihasti.
Pe unii i-am cunoscut, i-am ascultat. Am ?nvatat de la ei. ?n 1982 a venit prohibitia spirituala; cei mai multi practicieni au renuntat sa lucreze, fiind urmariti, fiind lipsiti de un cadru adecvat si de posibilitatea ?ntrunirii; altii, putini, au continuat lucrul, ?n izolare si ?n secret.
?n acest context, am stat sa structurez o carte cu deschidere spre viata contemplativa, spre practica spirituala, spre optimizare umana. Fapt greu de conceput ?n conditiile acelor ani. ?n scris, am ?nvaluit uneori mesajul ?n enunt paradoxal sau ?ntr-o terminologie stiintifica, abat?nd atentia de la continutul si subtextul religios sau metafizic.
Foloseam un limbaj al culturii, nu al cultului. De altfel, asta nu era o simpla strategie, ci si o atitudine fireasca, ?n spiritul omului modern.
Astfel am reusit sa aduc ?n discutie idei si curente de spirit contemplative, cum ar fi despre isihasm, despre oratio mentis, despre practici spirituale prohibite atunci.
?Paranormalul intimizat?. Unii m-au ?ntrebat daca cenzura a ?nlaturat multe pagini din manuscrisul meu initial. Altii au mers mai departe cu ?ntrebarile: daca am folosit cumva procedee de influentare parapsihologica, telepatica, pentru a contracara rigorile cenzurii.
Trebuie sa spun ca, pur si simplu, am avut noroc.
Sau ca volumul a fost protejat de o aripa a binelui. ?n acelasi sens, voi spune ca lucrarea a beneficiat de o sustinere foarte abila din partea editurii Cartea Rom?neasca. Asa se face ca, din manuscris, mi-au fost eliminate numai unele paragrafe, fraze si c?teva referinte la transcendentali. ?n editia de fata, recuperez acele parti.
?n rest, am fost ferit de ciop?rtiri sau de interventii de amploare. Mi s-a cerut sa schimb titluri de capitole, titluri care pareau prea explicit initiatice. Mi s-a cerut sa schimb titlul cartii: ?Cumul de soarta buna?, asa se chema initial manuscrisul. Intentia mea de a cauta un "secret" al bunei sorti parea subversiva si vrajitoreasca... Mi s-a cerut sa mai schimb circa zece titluri care erau explicit sapientiale si ?ndemnau manifest la practica eliberarii.
Tot pentru a abate atentia de la materia metanoica, spre aspecte literare, am convenit sa public Prolegomene, acea prefata despre optimizarea prin literatura, eseu care face parte din volumul meu ?Memoria textului?, unde l-am si reintrodus recent.
Cartea ?Viata si semn? reapare ?ntr-un context nou.
C?nd frustrarea spirituala a trecut, aceste informatii nu mai au culoarea provocatoare a fructului oprit, si nu mai promit senzatiile tari ale temelor clandestine, prohibite...
Dar cartea nu a mizat nici atunci, si nu va miza nici acum pe asemenea efecte. Miza acestor eseuri este nevoia de experienta spirituala, de cautare a ?ordinii zilelor? si a unei arte de a trai, ?n care sacrul este chemat sa regenereze fiinta.
Vasile Andru