Cartea Imaginilor. Comori din arhiva Institutului C.G. Jung
Imaginile provenite din inconstient au darul de a fascina întotdeauna privitorul.
Fie ca exprima senzualitate, violenta, destramare, sau dimpotriva, crestere, ordonare, ele transmit misterul profunzimilor noastre psihice, comune noua tuturor la nivel ancestral, arhetipal.
Rod al travaliului analitic întreprins de pacientele si pacientii lui C.G. Jung, cele peste 4000 de imagini din arhiva Institutului C.G. Jung din Zürich, create între anii 1917 si 1950, reprezinta o inestimabila comoara ce de abia în 2018 a fost expusa publicului larg, cu ocazia aniversarii a 70 de ani de la înfiintarea Institutului.
Concomitent cu expozitia a luat fiinta aceasta carte, unde sunt prezentate si comentate de cunoscuti analisti jungieni cele mai importante dintre imagini.
Pentru a fi mai usor de urmarit, ele au fost catalogate si clasificate pe teme.
Astfel, într-o grafica de exceptie, cititorului îi sunt dezvaluite rând pe rând simboluri precum mandala, sarpele, soarele, apa, lumina, pomul vietii, spatii ale trecerii, oul cosmic si, desigur, omul în diversele sale ipostaze, toate ajutând la trasarea unei harti interioare tot mai vii si mai elaborate.
Ruth Ammann, curatoare a Arhivei de Imagini a Institutului C.G. Jung din Zürich, este analista formatoare si lector la Institutul C.G. Jung din Zürich. De aceeasi autoare, la Editura Trei a aparut Terapia prin jocul cu nisip – Sandplay.
Verena Kast, profesoara de psihologie si psihoterapeuta cu practica privata, este lector si analist formator la Institutul C.G. Jung din Zürich.
La Editura Trei au aparut cartile sale: Umbra din noi, Fiicele tatalui, fiii mamei, Depasirea de sine.
Ingrid Riedel este analista jungiana, teologa si germanista, profesoara asociata de psihologie a religiei si psihoterapeuta cu practica privata în Konstanz, precum si lector si analist formator la Institutele C.G. Jung din Zürich si Stuttgart.
Ce se întâmpla asadar în timpul pictarii unui tablou?
Nu pot încerca decât sa exprim în mod coerent ce traiesc eu însami când pictez: gânduri, sentimente si imagini care plutesc în interiorul nostru, respectiv o stare de a fi interioara, plastica, fluida se densifica si se uneste, prin miscari de tatonare ale mâinii si pensulei, cu esenta culorilor. Fiecare culoare are caracterul ei propriu, vibratia ei proprie, emanatia ei emotionala, simbolistica ei specifica.
Întregul proces al desenului si picturii este fluid, un proces de cautare si tatonare, indefinit pâna în momentul când culoarea, uscându se, capata o forma compacta.
Atunci începe un nou proces: puterea de stralucire a culorii proaspat amestecate se rasfrânge asupra corpului si sufletului si declanseaza noi gânduri si emotii.
Este un proces extraordinar, de la energie fluida la energie compacta si înapoi la energie fluida - Ruth Ammann