Elefantul din creier. Motivatiile noastre ascunse din viata de zi cu zi
În timp ce declaram numeroase motivatii nobile pentru comportamentul nostru – altruism, loialitate, compasiune – alte motivatii mai putin nobile se ascund, de obicei, în fundal — si ne este greu sa le examinam direct, pentru ca nu ne place sa vorbim si nici macar sa ne gândim la cât suntem de egoisti.
Cu cât stim mai putin despre toate motivatiile care ne determina comportamentul, cu atât mai bine!
Ne putem autoamagi si, în acest fel, putem fi convingatori în a-i amagi si pe ceilalti.
În aceasta carte sunt prezentate unele dintre motivatiile ascunse pe care le avem, atât în viata personala, cât si în unele dintre cele mai mari institutii sociale – arta, scoala, medicina, politica si religia – construite astfel încât sa serveasca si agendelor noastre ascunse, nu numai obiectivelor declarate oficial.
Dupa confruntarea cu acest elefant din creier, nu vom mai vedea lumea, si nici pe noi însine, la fel.
Kevin Simler este scriitor si inginer, a lucrat timp de 10 ani ca programator si continua sa ofere consultata legata de tehnologie, leadership si recrutare de personal.
Robin Handon este profesor de economie la George Mason University si cercetator la Future of Humanity Institute din cadrul Universitatii Oxford.
Exista fatete întunecate, necercetate ale vietii publice: institutii sociale venerate în care aproape toti participantii se autoamagesc în mod strategic, piete în care cumparatorii si vânzatorii deopotriva pretind ca tranzactioneaza un lucru în timp ce, pe ascuns, tranzactioneaza altceva.
Scena artistica, de pilda, nu este doar despre „aprecierea frumusetii"; ea functioneaza ca scuza pentru afilierea cu oameni impresionanti si ca etalare sexuala (o modalitate de a te învârti în cercuri sociale si de a face sex).
Autorii
Daca multe dintre motivatiile noastre sunt egoiste, nu înseamna ca suntem de neiubit; de fapt, pentru multe sensibilitati, slabiciunile unei fiinte o fac si mai draga.
Faptul ca ne autoamagim — si ca am construit structuri institutionale elaborate pentru a veni în întâmpinarea motivatiilor noastre ascunse — ne face mult mai interesanti decât Homo economicus tipic.
Si chiar si atunci când motivatiile noastre sunt fundamental egoiste, exista totusi o diferenta uriasa si semnificativa între infractorii violenti si oamenii al caror „egoism" îi determina sa ofere (prea multe) îngrijiri medicale sau sa doneze unor organizatii caritabile (ineficace).
Autorii