Elenic si crestin in viata spirituala a Bizantului timpuriu
Elenic si crestin in viata spirituala a Bizantului timpuriu!
Origenism, Arianism, Nestorianism, Monofizitism, Iconoclasm ? nu sunt dec?t numele celor mai grave erezii crestine care au tulburat viata Bisericii din veacurile III?VIII si care au ?n comun g?ndirea elenica, exprimata ?n structurile lor filosofice bine determinate de curentele dominante ale epocii.
Dar, paradoxal, aceasta g?ndire elenica este responsabila si de ?nfr?ngerea ereziilor, tocmai prin modul potrivit de abordare si ?ncadrare a ei ?n spiritul credintei crestine.
Exemplul cel mai elocvent prezentat de Endre v. Iv?nka ?l reprezinta Scoala Capadociana, unde, cu aceleasi unelte filosofice, ereziile antitrinitare din veacurile III?IV sunt demontate.
Nu Platon sau Aristotel ?n sine sunt periculosi pentru viata Bisericii, ci modul de receptare a filosofiei lor.
Fireste, pentru ereziarhi, g?ndirea acestor mari filosofi este normativa, conceptiile lor despre lume sau om fiind preluate aproape ?n litera, ?n timp ce pentru Parintii Bisericii, ea nu este dec?t o ancilla theologiae, o unealta adecvata de exprimare a ?nvataturii lui Hristos si nimic mai mult.
(Vasile Adrian Caraba)