Un roman ravasitor despre România anilor 1930–1940, inspirat de Jurnalul lui Mihail Sebastian
O ambitioasa fresca a României anilor 1930–1940, Eugenia este un roman vibrant, scris pe mai multe niveluri, în care fictiunea si realitatea se împletesc pentru a pune sub lupa originea urii si a violentei si, nu în ultimul rând, uimitoarea rezistenta a celui mai fragil dintre sentimente – dragostea.
Articulându-se în jurul Jurnalului lui Mihail Sebastian, povestea de iubire imaginata de Lionel Duroy ocoleste judecatile definitive, dar nu si întrebarile dureroase.
În 2019, cartii i-a fost acordat Premiul Anaïs-Nin.
„În ultimele pagini ale Jurnalului sau, Mihail Sebastian nota ca si-ar fi dorit sa scrie o carte despre cel de-al Doilea Razboi Mondial, asa cum îl traise el.
A murit înainte de a putea face acest lucru, strivit de un camion sovietic. [...]
Prin aparitia frumosului roman Eugenia, Lionel Duroy pare sa fi dat propria versiune a cartii nescrise, tocmai ca sa repare o nedreptate, sa umple un gol, sa-i împlineasca visul celui disparut la 38 de ani.
Cu aceasta carte, peste decenii, Duroy îi ofera un dar fratern lui Mihail Sebastian, pe care singuratatea l-a facut sa sufere atât.“
– Raphaëlle Leyris, Le Mondes des Livres
„Cu un talent remarcabil, Lionel Duroy îsi plaseaza eroina fictiva într-o lume reala, populata de personaje ale caror nume ne sunt cunoscute – Mircea Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionescu, Curzio Malaparte sau Anton Bibescu, pe care cititorul le întâlneste odata cu Eugenia si iubitul ei cât se poate de real, scriitorul român evreu Mihail Sebastian.“
– Le Figaro Littéraire
„Lionel Duroy recurge la metoda des folosita de scriitori si de cineasti a povestii de dragoste pe fundal istoric. În felul acesta cititorul este mai usor condus cu abilitate, obligat într-un fel sa devina spectatorul ororii pe fondul unei licariri de speranta însa.
În acest roman, Eugenia incarneaza cu adevarat speranta, ea este un personaj luminos care traverseaza o epoca istorica teribila, plina de contradictii si de rabufniri de barbarie.
Eugenia mai este însa si naratorul în aceasta carte, prin ochii ei ni se deruleaza istoria si prin ochii ei vedem si noi cum oameni obisnuiti se transforma uneori în ucigasi.“
– Matei Visniec, RFI