"?n ultimele secole, omenirea a evoluat spectaculos la nivel intelectul si tehnic. Numai ca, ?n planul dezvoltarii emotionale, a ramas cu multe veacuri ?n urma, sustine Fromm. Cum se explica si cum poate fi solutionat acest decalaj socio-istoric dintre minte si inima?
Fac?nd apel la date din istorie, psihologie sociala si psihanaliza, prezentul volum descrie modul ?n care destramarea lumii medievale, cu ierarhiile sale stabile si securizante, a adus lumii occidentale moderne un confort material si o democratizare nesperate, ?nsa cu pretul unei anxietati venite din izolarea sociala, din dezradacinare.
?n acest context, ?fuga de libertate"" devine o falsa solutie la alienare, prin care omul zilelor noastre e tentat sa-si cedeze libertatea unor regimuri autoritariste, care, desi ?l transforma ?ntr-o marioneta, ?i ofera un sentiment de apartenenta si de siguranta.
Ca antidot la ?nregimentare si extremism, Fromm mizeaza pe constientizarea resorturilor existentei noastre sociale, proces care ne poate face mai maturi la nivel afectiv si mai autonomi ?n g?ndire.
Erich Fromm (1900?1980), sociolog si psihanalist, s-a format ?n cadrul Scolii de la Frankfurt, pentru ca ?n 1933 sa emigreze ?n SUA. Din cartile sale traduse la Editura Trei, amintim: Arta de a iubi, Budismul Zen si psihanaliza, Arta de a fi, Anatomia distructivitatii.
Fuga de libertate apare atunci c?nd eul se dovedeste prea slab - sau prea slabit - pentru a-si mai asuma raspunderea propriilor alegeri, renun??nd ca atare la puterea de decizie. Fromm vede ?n aceasta capitulare o trasatura inaugurala pentru ceea ce el numeste caracter autoritar sau sado-masochist.
Dorin Liviu B?tfoi - Rom?nia literara
Numai daca omul va stap?ni societatea si va subordona angrenajul economic scopurilor fericirii umane, si numai daca va participa activ la procesul social, va putea sa ?nvinga ceea ce ?l duce acum la disperare ? singuratatea lui si sentimentul de neputinta.
- Erich Fromm"