Legendele, miturile si simbolurile Francmasoneriei
Albert Mackey, cea mai respectata voce in masoneria americana de la sfarsitul secolului XIX, realizeaza in prezentul volum o sinteza a principalelor mituri, simboluri si legende ale francmasoneriei.
Dupa parerea sa, „obiectul legendelor masonice nu este stabilirea unor fapte istorice, ci transmiterea unor doctrine filozofice.
Ele sunt o metoda prin care se comunica invataturile ezoterice, iar studentul le accepta fara referire la altceva decat utilitatea si semnificatia lor in dezvoltarea dogmelor masonice.
Sa luam, de exemplu, legenda hiramica a celui de-al treilea grad.
Ce importanta are pentru discipolul in masonerie daca ea este adevarata sau falsa?
Tot ce vrea el sa cunoasca este semnificatia sa interna; iar atunci cand afla ca scopul ei este sa ilustreze doctrina nemuririi sufletului, el este satisfacut de acea interpretare si nu considera necesar sa-i investigheze acuratetea istorica sau sa-i reconcilieze contradictiile aparente.
La fel cu legenda pietrei unghiulare pierdute; sau a celui de-al doilea templu; sau a arcei ascunse – toate acestea sunt pentru el naratiuni legendare care au valoare doar pentru nestemata pe care o contin.
Fiecare din aceste legende este expresia unei idei filozofice.
Dar mai exista si o alta metoda de instruire masonica, cea prin simboluri.
Nicio stiinta nu este mai veche decat cea a simbolismului.
Candva, aproape toate invataturile din lume erau transmise prin simboluri.
Si chiar daca filozofia moderna se exprima acum exclusiv in propozitii abstracte, Francmasoneria ramane credincioasa vechii metode, pe care a pastrat-o, in toata importanta sa originara, ca pe o metoda de comunicare a cunoasterii.
Dar, desi in Francmasonerie exista doua moduri de instructie – prin legende si prin simboluri –, in fapt, intre ele nu exista nicio deosebire esentiala.
Simbolul este o reprezentare vizibila, iar legenda o reprezentare audibila a unei idei ce se vrea pusa in evidenta – a unei conceptii morale produse printr-o comparatie.
Atat legenda, cat si simbolul sunt legate de dogme avand un profund caracter religios; ambele sunt purtatoare de sentimente morale si ambele sunt menite ca prin aceasta metoda sa ilustreze filozofia Masoneriei speculative".