Un ireventios ghid de supravietuire in literatura occidentala, de la Homer la Faulkner!„Mark Twain a început sa munceasca la vârsta de 11 ani (când a murit tatal sau). Si tatal lui Conrad si tatal lui Melville au murit când fiii lor aveau 11 ani. Chiar daca poate parea o coincidenta marunta, cititorii nostri de 11 ani, care se gândesc cu toata seriozitatea la o cariera literara, nu trebuie sa îsi rateze sansa. Stiti ce aveti de facut!“
(Sandra Newman, din capitolul „Începem sa avem si americani“)
„
Cum e cu putinta ca o carte sa fie absolut ireverentioasa si, în acelasi timp, atât de plina de întelepciune si de informatii?! Trebuie sa fie un truc, care numai Sandrei Newman îi reuseste, cu un umor devastator.“
(Thomas Cathcart, Daniel Klein)
Marile Carti, care pe cei mai multi dintre noi ne înspaimânta, marile drame renascentiste printre care am reusit sa ne strecuram cu abilitate în adolescenta, editiile de clasici, prafuite, dar atât de elegante si de neatinse pe raftul lor, toate ne fac sa ne simtim vinovati ca nu le-am frunzarit niciodata.
Pornita în misiunea de a repune marile opere la locul cuvenit, Sandra Newman ofera un ghid de lectura fara pereche, purtându-si cititorii, în bucle ludice si erudite, printre delicatese literare captivante, de la grecii antici pe drumul spre modernism, trecând prin paralele între Rabelais si Southpark, Jane Austen si Sex and the City, Jonathan Swift si Jon Stewart, dezvaluind umorul original si pericolele care au lansat marii autori spre celebritate. Bijuterii pop culture, povesti cu farse literare, ironii ale sortii ce i-au coplesit pe titani si cronici proaste pentru volume ce aveau sa devina clasice.
Uite cum stau la rând marile tomuri ale literaturii coplesindu-te si tachinându-te cu dimensiunile si dificultatea lor si atunci, te întrebi: care sunt cele mai importante si, mai ales, de ce? Si, în ultima instanta, la ce bun?
De ce mai toate scrierile despre clasici contin cuvinte ca „lucrare seminala“ sau „œuvre“.
Ce înseamna postmodernismul?
Ma scot doar cu introducerea?
Acum te poti bucura de clasici fara nicio teama, fara niciun complex.
Ghidul de supravietuire te va purta fara nicio durere prin cotloanele literaturii, secol cu secol: de la tragedia greaca antica pâna la romanul modern trecând prin Beowulf, Chaucer, Shakespeare, poezia romantica, Tolstoi si Proust.
Vei gasi o esenta inteligenta si plina de umor despre intriga din colosii literaturii, definitii neconventionale ale curentelor literare si amanunte inedite din viata titanilor. Fiecare lucrare este clasificata dupa criteriul importantei, al accesibilitatii si luciditatii, cu note de la 1 la 10. Astfel, vei putea hotarî singur ce merita sa citesti si ce poti lasa pe alta data, fara niciun sentiment de vinovatie.
Ti se vor limpezi toate lecturile si vei întelege de ce, si mai ales daca, trebuie sa revii asupra celor abordate. Si, categoric, te vor face sa pari mai destept decât esti.
„Sandra Newman arunca un colac de salvare celor care sunt pe cale sa se înece în ceea ce li s-a spus ca ar fi literatura occidentala obligatorie. Cartea ofera o vitala trusa de prim-ajutor.“
(Evan Dobelle)
Fragmente:
Lit Kit„În vremuri în care femeile înca erau considerate un cadou acceptabil pentru o zi de nastere, statutul lui Sappho nu cunostea precedent.“
(Sandra Newman, din capitolul „Grecia, leaganul civilizatiei grecesti“)
„Printre alte lucruri, ca aproape orice om normal, as fi mai fericita daca literatura occidentala nu ar fi atât de «alba» si de «masculina» pe cât este.
Ca aproape orice om normal însa, sunt neputincioasa si nu îmi ramâne decât sa beau un pahar si sa nu ma enervez. C’est la vie, care dupa cum stie oricine, nu e un castron cu cirese. Si chiar daca ar fi, «masculii albi» le-au mâncat pe toate în secolele trecute, iar noua, celor ramasi, nu ne-au lasat decât sa spalam castronul.
Sa recunoastem însa, ca atunci, când erau plini de energia sanatoasa a cireselor, «masculii albi» scriau carti valabile.“
(Sandra Newman, din Introducere Jennifer Buchanan)
Despre autor:
Sandra Newman a predat cursuri de literatura si de creative writing la Temple University si la Chapman University si la University of Colorado si are o intensa activitate publicistica în presa londoneza – The Observer, Telegraph si Mail.