Volumul de fata aduce in prim plan cateva dintre miturile cele mai importante ale culturii ruse, cele prin care, in fapt, aceasta se individualizeaza in ansamblul culturii europene.
Fie ca vorbim despre Moscova sau despre Petersburg, despre semnificatia actiunilor intreprinse de tarul Ivan cel Groaznic sau despre imparatul Petru cel Mare, despre curentele mesianice care au insotit evolutia statului rus, toate acestea sunt dovezi ale acelui specific national, atat de evident pentru Rusia veche.
Fragment din volum:
?Ca in toate mitologiile, legendele care descriu intemeierea Moscovei sunt contradictorii. Inca din timpul domniei lui Oleg cel Intelept se pare, dupa unele variante, ca dateaza infiintarea Moscovei. El ar fi ajuns pe raul Moscova si a pus temeliile orasului, lasand conducator un cneaz inrudit cu el (asa ar fi procedat si cu alte orase ruse).
Cea mai cunoscuta dintre legende atribuie unui boier local, Stefan Ivanovici Kucika, intemeierea primei asezari.
Cum locul, numit uneori Kucikovo, era deosebit de frumos, marele cneaz Iuri Vladimirovici Dolgoruki a fost foarte invidios pe acest boier si, luandu-i pamanturile ? demne de un Mare cneaz ? l-a osandit la moarte, poruncind mai apoi sa se construiasca pe malurile raului Moscova un oras din lemn, Moskva-grad.
Fiica boierului decazut, Ulita, a fost casatorita cu fiul cneazului, Andrei, viitorul Mare cneaz Andrei Bogoliubski. Moartea lui Kucika-tatal a fost razbunata, cu ajutorul fiicei, Ulita, care si-a omorat sotul.
La randul ei a fost pedepsita de fratele victimei, Mihail Iurievici, in 1176, acesta devenind mai apoi suveranul Moscovei.
Dupa alte legende, Danilo Ivanovici (probabil Daniil Aleksandrovici, 1263-1303) a pornit si el in cautarea orasului dorit pentru noua sa capitala.
In aceasta calatorie a fost insotit de un grec, Vasili, un om deosebit de intelept, proroc renumit. Ajuns intr-o padure deasa, de nepatruns, printre mlastini, marele cneaz a zarit un animal mare (care uneori a fost talcuit ca balaur), infricosator, cu trei capetc, fiecare in culori diferite, deosebit de frumos. Calugarul Vasili i-a spus ca pe acest loc se va ridica un oras foarte mare si se va dezvolta un cnezat cu trei varfuri, in care vor fi oameni de tot felul.
La sase ani de la prorocire a fost ridicat acolo un oras, pc care l-a numit Moscova. In anul urmator, la sugestia unui locuitor roman ce traia acolo, cneazul a ridicat o biserica cu hramul Mantuitorului cel Milostiv (Vsemilostivii Spas).
Ca in cazul tuturor marilor capitale, exista si o legenda medievala ce trimitea la originile umanitatii. Numele de Moskva ar venit de la numele biblicului Mosoh (Meseh), al saselea fiu al lui Iafet, nepotul lui Noe, si al sotiei acestuia Cva; acesta ar fi adevaratul intemeietor al orasului."