Monahismul si Sinodul VII Ecumenic
Al VII-lea Sinod Ecumenic de la Niceea este un moment cheie al evolutiei ulterioare a Bisericii. Teologia icoanei va deveni marca a ?ntregii Ortodoxii, iar prima duminica a postului mare devine ?ncep?nd cu anul 843, Duminica a Ortodoxiei, ?n sensul de victorie a cultului icoanelor asupra iconoclasmului.
Lucrurile nu s-au produs brusc; teologia icoanelor este rodul unei ?ntregi teologii anterioare. Icoana este si ram?ne o principala marturie a ?ntruparii lui Hristos.
Aceasta manifestare a credintei ?n ?ntruparea Fiului lui Dumnezeu este o caracteristica a Ortodoxiei precum si un element nelipsit la sav?rsirea euharistiei.
Pentru m?ntuirea oamenilor, El a luat trup omenesc plin de viata, al celor care trebuiau salvati, carnalitate pe care a ?ndumnezeit-o deplin.
Problematica nu este o simpla chestiune monastica interna, asa cum s-a crezut uneori. Iconologia are radacinile ad?nc ?nfipte ?n solul antropologiei, din acest lastar cresc florile teologiei hristologice si, la sf?rsit, ea pune ?n lumina roadele unei bine articulate teologii privind m?ntuirea.