Viata buna. O introducere in etica
Oare practicarea virtutilor ne poate apropia de trairea unei vieti bune, frumoase, autentice?
O buna si reusita lectie de morala este nu aceea în care ni se predica doct valorile, ci aceea în care ni se arata cum sa practicam virtutile pentru ca vietile noastre sa fie împlinite si noi sa fim împacati cu ceilalti si cu noi însine.
Mircea Dumitru
La ce e buna viata în lipsa fericirii?
Si la ce bun filosoful, în vremurile în care fericirea nu mai este o tema de actualitate, pentru ca advertisingul si discursurile despre spiritualitate au confiscat-o, tocit-o si îngropat-o?
Nu stiu daca filosoful este fiul ratacitor, dar, prin intermediul eticii aplicate, el se întoarce printre oameni pentru care capteaza tainele simple ale vietii, sensurile si nonsensurile existentei, redându-le acestora si pe unele, si pe altele.
Am vazut multi oameni dornici sa-l asculte pe filosoful reîntors si, în mod special, pe Cristian Iftode în conferinte si dezbateri, sa afle nu la ce e buna viata, ci cum o poti face mai buna.
El este exact vocea aceea asteptata care va reîmprieteni prin aceasta carte filosofia cu cititorii si cu practicantii ei anonimi în vietile lor de zi cu zi.
Svetlana Cârstean
Viata buna poate fi aventura vietii tale, daca nu este deja.
Vei gasi aici un prieten bun si critic spre a scoate adevarul din tine, adevarul de sine.
Un prieten egal tie, totusi, mai antrenat în virtute, spre care te cheama. Norocul nostru e mare: culturii române i-a luat sute de ani sa aiba cartea de etica pe care o avem acum în mâini, cartea de filosofie morala contemporana care face dreptate, dar mai ales bine anticului din noi.
Viata buna, daca stim a o citi spre a o trai, va fi una a libertatii, autentica, trudind în fericire.
Caci asa s-a încercat de mii de ani, de la Aristotel la Nietzsche, de la Seneca la Foucault, si, în sfârsit, asa o scrie noua Cristian Iftode.
Constantin Vica
Daca judecam lucrurile în plan social, conduita morala este, întâi de toate, o asteptare pe care o avem de la ceilalti, mai ales daca sunt figuri publice, si abia apoi, un eventual raspuns pe masura din partea noastra, adesea de ochii lumii.
Cinicul modern învata de mic sa jongleze cu doua masuri – sau mai multe.
Nu e vorba ca societatea ne-ar face rai, ci ca ochiul privat al ratiunii publice tinde sa împarta lumea în „smecheri" si „fraieri".
Cristian Iftode
Cristian Iftode (nascut în 1979) este conferentiar la Facultatea de Filosofie a Universitatii din Bucuresti, unde preda cursuri de etica, terapie filosofica, estetica si filosofie contemporana.
A publicat numeroase studii în lucrari colective sau reviste de specialitate din tara si strainatate, precum si volume de autor, dintre care mentionam Filosofia ca mod de viata: Sursele autenticitatii (2010) si Aristotel. Problema analogiei si filosofia donatiei (2015).
Sustine constant conferinte publice, ateliere de filosofie practica si desfasoara o substantiala activitate publicistica, menita sa probeze relevanta filosofiei pentru viata de zi cu zi.