Yoga sutra, comentata de Swami Vivekananda
Yoga sutra, Patanjali (Comentata de Swami Vivekananda),
Marile spirite ale planetei, cei care au transformat lumea prin exemplul lor binefacator, au afirmat ca scena lumii este doar o mica parte din drumul nostru, dincolo de care este Infinitul.
Si nu s-au multumit doar sa afirme aceasta, dar au deschis calea pentru toti, au oferit metodele pe care le-au folosit pentru ca oricine sa le poata calca pe urme?
Fragmente din carte:
Cauza principala a asocierii (uniunii) dintre Purusha* si Prakriti este ignoranta*.
Prin ignoranta* (avidya*) ne-am unit cu un anumit trup si ?n felul acesta am deschis poarta catre suferinta. Dar aceasta idee despre trup este doar o superstitie care ne face fericiti sau nefericiti. Cauza directa a ignorantei ne face sa simtim frigul sau caldura, durerea si placerea.
Este datoria noastra sa ne ridicam deasupra acestei superstitii, iar yoga* ne arata cum sa procedam. S-a demonstrat ca ?n anumite stari mentale, omul poate suporta de pilda arsura pe piele si sa nu simta nicio durere.
Dificultatea consta ?n faptul ca aceasta transformare a starii mintii este ca o furtuna, vine ?ntr-o clipa si dispare ?n urmatoarea. Insa daca o obtinem stiintific prin yoga*, vom ?ntelege pentru totdeauna ca Sinele si trupul nu sunt totuna.
In absenta acesteia (a ignorantei*), putem si trebuie sa evitam capcana identificarii; aceasta este independenta vazatorului.
Yoga*afirma ca sufletul* se uneste cu Natura prin ignoranta*, iar telul este sa scapam de sub controlul Naturii. Este, de altfel, scopul tuturor religiilor.
Fiecare suflet* este divin ca potential. telul este sa manifestam Divinitatea dinlauntrul nostru si prin controlul naturii exterioare, si prin cel al naturii interioare.
Pentru a obtine succesul ?n acest sens, putem alege calea actiunii ?nchinate Divinitatii, calea adoratiei sau a filosofiei. Pentru a fi liberi putem sa alegem una dintre metode, mai multe sau chiar pe toate.
Aceasta este esenta oricarei religii. Doctrinele, dogmele, ritualurile, cartile, templele sau formele sunt detalii secundare. Yoghinii cauta sa ajunga la acest ideal antren?ndu-si puterea de autocontrol psihic.
Suntem sclavi p?na izbutim sa ne eliberam de conditionarile Naturii. P?na atunci, facem ce ne dicteaza ea. Yoghinul sustine ca cel care-si controleaza mintea stap?neste si materia.
Natura launtrica este mult mai ?nalta dec?t cea exterioara si mult mai dificil de gestionat, mult mai greu de controlat. Cel care si-a supus natura interioara controleaza ?ntregul univers care-i devine servitor fidel.
Raja yoga propune metode practice pentru a obtine acest control. Va trebui sa supunem fortele superioare pe care le cunoastem, ?n natura fizica.
Acest trup este doar o coaja a mintii. Cele doua, mintea si trupul, nu sunt diferite; sunt ca stridia si cochilia sa. Fortele interioare subtile denumite, ?minte? preiau ?n acelasi mod materie din exterior si construiesc trupul, aceasta crusta exterioara.
In aceste conditii, daca dob?ndim controlul asupra interiorului, devine foarte usor sa controlam exteriorul. ?nsa aceste forte nu sunt diferite.
Nu sunt unele de natura fizica si celelalte de natura mentala. Fortele fizice sunt doar manifestari grosiere ale fortelor subtile, asa cum lumea fizica este doar manifestarea grosiera a lumii subtile.
Putem distruge ignoranta* prin practica ne?ntrerupta a discriminarii.
Acesta este adevaratul scop al practicii - cultivarea si dezvoltarea capacitatii de a face deosebirea ?ntre ce este real si ce este ireal, stiind ca Purusha* nu este nici parte din Natura, nu este nici materie, nici minte. Iar, datorita faptului ca nu este parte din Natura, nu se poate schimba.
Doar Natura este schimbatoare, combin?ndu-se, recombin?ndu-se si dizolv?ndu-se continuu. C?nd, gratie practicii perseverente*, vom ?ncepe sa discriminam, ignoranta* va disparea, iar Purusha* va ?ncepe sa iradieze natura sa reala, omniscienta, omnipotenta, omniprezenta...