Centrul fiintei: A fi in acord cu Fiinta nu inseamna a fi intr-o stare de perfectiune. A vrea sa atingi perfectiunea este o eroare pe care nu trebuie sa o comita cel aflat pe cale. Adevarul nostru este adesea mizerabil in raport cu idealul nostru.
A fi unit cu transcendenta nu inseamna ca realizam de o maniera perfecta ?ceea ce trebuie sa fie un om?, ci inseamna a avea puterea de a ne vedea in adevarul nostru de moment.
Transcendenta nu se manifesta cand depasim nivelul uman, ci tocmai acolo unde recunoastem acest nivel uman, atunci cand recunoastem slabiciunea noastra. Karlfried Graf Durckheim
Ultima data cand l-am vazut pe Graf Durckheim a fost cu doua saptamani inainte sa ne paraseasca intr-un ?usor ultim suspin?. Luandu-mi mana intr-a lui, si scuturand-o usor ca pentru a da mai multa greutate fiecarui cuvant, imi spune: ?Jacques, iti voi spune care este ultimul pericol pentru micul eu: acela de a vrea sa moara eroic??
Karlfried Graf Durckheim - un nume prea putin cunoscut cititorilor din Romania. Pentru Occident, el este unul din cei mai buni ghizi spirituali contemporani prin cartile sale, un savant pasionat mai ales de "stiinta omului", un adevarat maestru al artei de a trai, in sensul in care a trai inseamna a-ti regasi radacinile fiintei si a trai pornind de acolo, devenind ceea ce esti destinat sa devii, inseamna a trece de la "ceva" la "cineva", cum spune Maurice Zundel.
Karlfried Graf Durckheim (1896-1988), doctor in filozofie si in psihologie, socotit printre maestrii spirituali ai timpului nostru. Timp de patruzeci de ani a lucrat ca psihoterapeut la Todtmoss-Rutte (Padurea Neagra), unde a fondat un Centru de formare si intalniri de psihologie existentiala. Activitatea si opera sa - in jur de douazeci de carti - sunt considerate a fi una din culmile intalnirii dintre traditia mistica crestina (Meister Eckhart) si "Calea orientala" (Zen).
Durckheim a simtit ca fiind de datoria lui sa integreze in propria sa activitate de psihoterapeut o traditie orientala, sa transplanteze in Occident experienta spirituala japoneza, asa cum atatia altii au incercat sa faca. Insa el a avut in vedere omul occidental si carenta lui spre deosebire de omul oriental.
Suferinta fundamentala a omului este aceea de a-si fi strain lui insusi, de a nu putea sa fie cel care este in fond, in esenta lui. Femininul fiintei a fost dat uitarii.
Preocuparea exclusiva pentru exterior, pentru stapanirea si organizarea existentei lui in lume l-a facut pe om sa-si uite dimensiunea esentiala in favoarea dimensiunii existentiale, sa-si piarda interioritatea.
Toate cartile lui pledeaza pentru regasirea Fiintei si experimentarea realitatii ultime a omului.
Dintre cartile scrise de el amintim aici doar: Zenul si noi; Hara. Centrul vital al omului; Practicarea Caii interioare. Cotidianul ca exercitiu; Maestrul interior. Maestrul, Discipolul, Calea; A medita. Pentru ce si cum?; Experienta transcendentei etc.
In Romania, volumul de fata este abia a doua ocazie de a lua contact cu spiritualitatea lui Durckheim. Prima ocazie a fost cartea de dialoguri cu preotul ortodox francez Alphonse Goettmann.
Cartea de fata, CENTRUL FIINTEI, este conceputa de Jacques Castermane, omul care i-a fost discipol lui Durckheim mai bine de 20 de ani (1967-1988), din care mai bine de zece ani a lucrat alaturi de el, din inregistrarile discutiilor lor purtate de-a lungul anilor.
Totodata avem si relatarea primei lui intalniri cu Graf Durckheim, in 1967 la un colocviu, bulversarea traita, socul celui care afla dintr-o data sensul mult cautat. La fel ca pentru multi altii care l-au intalnit Durckheim, si in viata lui Castermane exista un inainte si un dupa aceasta intalnire. Viorica Juncan
CUPRINS:
INTRODUCERE
Sensul?!
Biografia lui Graf Durckheim
Centrul de intalnire si de formare in Psihologie Existentiala si Terapie Initiatica
Graf Durckheim in cotidian
Prioritatea Persoanei Individuale
Maestrul
28 Decembrie 1988
AVERTISMENT
INTERESUL MEU PENTRU ZEN
Terapia Initiatica
Orient si Occident: doi poli ai Constiintei Noastre
Corpul si Fiinta esentiala
CALEA INITIATICA
Trinitatea Fiintei
Marile experiente
Micile experiente
Obstacolele pe Cale
INTERESUL PENTRU MEDITATIE
Cum definim meditatia
Scopul meditatiei
CRITERIILE UNEI EXPERIENTE AUTENTICE A FIINTEI
CEEA CE IN NOI ESTE DINCOLO DE SPATIU SI TIMP
Care este sensul exercitiului nostru pe Cale?
CEEA CE EU NUMESC FIINTA ESENTIALA
Doua centre ale cunoasterii
Calitatile senzoriale
FIINTA, O REALITATE CARE CAUTA MILIOANE DE MODURI DE A SE EXPRIMA!
Strapungerea limitelor Eului natural
Doua forte
Didactica si Cale initiatica
UMBRA
Tot ceea ce este inconstient se proiecteaza
Frica, timiditatea, angoasa
Individuatie
CONCENTRARE, MEDITATIE, EXPERIENTA A TRANSCENDENTEI
Deschiderea inimii
Constiinta interioara
Marele unu si Dumnezeul personal!
CALEA EXERCITIULUI SI CALEA IN VIATA COTIDIANA
Ritmul
Vocea
Hara!
Respiratia
ORIENT - OCCIDENT
Suferinta
Meditatia, adica meditari
Calea sau Gratia
Exercitiul: gestul eficace inca nu este gestul pur
Misterul Formei
Noi trezim calitatile care ne sting
Viata nu este suma a tot ceea ce este viu
Pe Cale trebuie sa stapanim o tehnica
Si in viata zilnica?
EXPERIENTA FIINTEI! NU CUMVA E O INCHIPUIRE?
Cele cinci simturi
Accesul la transcendenta?
Diferenta intre Christos si Isus?
Dogma
CALEA, IUBIREA, EROTISMUL SI SEXUALITATEA
Ce vrea sa insemne "Ea ma iubeste", "El ma iubeste"?
Expresia maturitatii in viata de cuplu
Si pentru cel care este pe Cale?