Religia procesualista este o religie a imanentei, o religie naturalista care nu propune racordarea fiintei la un nivel ontologic superior ce i se face descoperit fiintei umane prin revelatie, ci stipuleaza doar cultivarea unei anumite armonii universale realizate in planul imanentei si catre implinirea careia fiinta umana are o tendinta innascuta.
Intreaga teologie a lui Whitehead reprezinta o abordare stiintific-empirica asupra Universului, in care incearca sa ii faca loc si lui Dumnezeu, ca factor explicativ pentru anumite fenomene naturale.
Cosmologia stiintifica a jucat un rol regulator in raport cu teologia, pe baza acestei cosmologii decizandu-se ce anume este mentinut din teologie si ce trebuie eliminat. Supranaturalul, interventia sa in lume si sensul supra-firesc oferit fiintei umane au fost, bineinteles, primele sacrificate in acest proces de ajustare a teologiei la stiinta.
In teologia lui Whitehead, religia este anterioara lui Dumnezeu. Nu Dumnezeu este acela care legitimeaza religia, ci religia este aceea care il descopera pe Dumnezeu.
Experienta, intuitia religioasa, reprezinta datul primar; cultivandu-si si rationalizand intuitiile sale religioase, omul ajunge si la Dumnezeu.
Facand din Dumnezeu un element natural, Whitehead a ?dezvrajit? lumea; in Universul procesualist nu se intampla nimic extra-ordinar. Dumnezeul lui Whitehead este cu totul lipsit de relevanta soteriologica, intrucat nu ofera nicio ?salvare?, niciun sens superior omului, ci doar mentine in functiune procesele naturale carora le este supusa si fiinta umana.
Ovidiu Cristian Nedu
Cuprins
A. N. WHITEHEAD SI TEOLOGIA PROCESUALISTA
(Ovidiu-Cristian Nedu)
Religia in formare
I. RELIGIA IN ISTORIE
I. Religia definita
II. Aparitia religiei
III. Ritual si emotie
IV. Credinta
V. Rationalism
VI. Ascensiunea omului
VII. Contrastul final
II. RELIGIA SI DOGMA
I. Constiinta religioasa in istorie
II. Descrierea experientei religioase
III. Dumnezeu
IV. Cautarea lui Dumnezeu
III. CORP SI SPIRIT
I. Religie si metafizica
II. Contributia religiei la metafizica
III. O descriere metafizica
IV. Dumnezeu si ordinea morala
V. Valoarea si planul lui Dumnezeu
VI. Corpul si mintea
VII. Procesul creator
IV. ADEVAR SI CRITICA
I. Dezvoltarea dogmei
II. Experienta si expresia
III. Cele trei traditii
IV. Natura lui Dumnezeu
Concluzie
DUMNEZEU SI LUMEA
Sectiunea I
Sectiunea II
Sectiunea III
Sectiunea IV
Sectiunea V
Sectiunea VI
Sectiunea VII