„Calderón nu a fost un filozof de profesie, dar modul sau de a gândi invadeaza terenul filozofiei.
Opera lui este plina de interogatii si continue subminari ale cotidianului, de-a lungul ei manifestându-se o necontenita excavare a vidului, a neantului, a insubstantialitatii existentei, drum croit printr-o analiza a proceselor psihice si a limbajului care le fundamenteaza.
Oare nu tocmai aceasta experienta care se întrupeaza în infinita capacitate de reflectie a personajelor sale îl împinge sa întreprinda saltul la credinta în Revelatie?
Daca am avea la dispozitie doar dramele profane ale lui Calderón, l-am considera drept cel mai ateu dintre dramaturgi, iar daca, dimpotriva, ne-ar fi lasat mostenire doar teatrul religios, l-am judeca drept cel mai catolic. Pare inevitabil, asadar, ca imensitatea si complexitatea operei sale sa induca o stare de perplexitate daca nu ne refugiem în vreuna din numeroasele simplificari sau retete pe care modernitatea noastra le are la îndemâna pentru a rezolva asemenea cazuri incomode.“
(Antonio REGALADO)
„Viata e vis este un discurs dramatic filozofico-ontologic despre pozitia omului în lume si despre libertatea lui, posibila sau nu, într-un cosmos guvernat în mai mare sau mai mica masura de legi care încearca sa intre în concurenta cu supradeterminarea divina sau chiar sa o înlocuiasca. Este un joc dramatic despre «libertatea morala» si «morala libertatii».“ (Sorin MaRCULESCU)